Saturday, August 19, 2006















Kaytiin viime viikolla osavaltion teatterissa State Management kierroksella (nahtiin kaikki salit, backstage jne jne) Just ennen kun paastiin Queensland Performing Arts Centrelle, siella oli pommiuhka.. Huiii..

Tulin just futismatsista, voitettiin 2-1, jey. Jos seuraava matsi voitetaan, ollaan finaaleissa. Ma en valitettavasti vaan paase pelaamaan sillon, kun olen retkeilemassa jossain pain Australiaa..

Taalla on valilla ihan kummallisia saantoja taalla Australiassa.. Esim. junassa voi saada $150 jos audiosoitin on liia lujalla tai pitaa jalkoja penkilla.. Hmm.. Ja taalla on pyorailijoilla kyparapakko. Mut sitten autoa saa ajaa jo 16 vuotiaat. 16-vuotiaana saadaan learners-ajokortti, jolloin pitaa olla joku yli 21 vuotias mukana, tama ajokortti kestaa puolivuotta. Sen jalkeen on koe, ja jos sen lapaisee on Provisional-ajokortti ja siina on jotain kummallisia rajoituksia ja sen jalkeen vah. 21-vuotiaana ja 4 vuotta ajaneena tulee Open-ajokortti. Kummallisia.

Nyt on 25 paivaa ja sitten on lento Sydneyyn. Aika jannaa!! Menen toisen suomivaihtarin kanssa katsomaan tanssiesitysta ooppera taloon. Jey!

Ensimmainen kuva muuten on Sports carnivalista. Ja toinenkin on, siina kuvattu kaikki vaihtarit, Jorg, Saksa, Christian, Saksa, Sonja, Suomi, Risa, Japani.

Sitten on kuva hostsiskostani, Sarahista.

Nyt alan lahtee kirkkoon pain :)

Saturday, August 05, 2006

Nyt on jo alle 16 viikkoa kotiin lahtoon; 15 viikkoa ja 6 paivaa. Hui. Aika menny kamalan nopeasti, vastahan se oli maaliskuu ja ma valitin kun on niin paljon viela jaljella. Hmph.. Taa aika menee varmaan supernopeasti, kun joka viikko on jotain speasiaali ohjelmaa, melkeinpa. Ensi viikolla, maanantaina ja tiistaina muut 12 luokkalaiset tekevat harjotuskokeita : mulla kaksi paivaa vapaata. Seuraavalla viikolla tuola Brisbanessa on Ekka mika on joku ihmeen Tivoli/messu juttu, eli siita saadaan maanantai ja keskiviikko vapaaksi. Seuraavat kaksi viikkoa on koulupaivien kannalta ihan normaali, mutta silloin on myos Dance Night koululla, pita menna esittamaan meidan Chicago tanssi. Seuraavalla viikolla on Talent Quest finaali. Sitten onkin jo syyskuu, taas kaksi paivaa vapaaksi kun ne muut tekevat kokeita ja oho, seuraavalla viikolla onkin iso ilmaisutaidon naytelma ja seuraavana paivana lahto safarille. Safarilla kaksi viikkoa, kolmeksi paivaksi kotiin, sitten toiselle leirille ja kappas, onkin viimeinen jakso! Siita nelja viikkoa koulua, sitten koeviikko, mika on periiaattessa vaan lomailua mulle, kun ei mulla oo kokeita ja sitten aiti, isi, Elina, Julia ja Pirjo tulee tanne ja sitten onkin jo paattajaiset. JA KOTIIN LAHTO!!! Hui hui..

Mun Creative Arts luokka jarjesta parhaillaan Talent Questia, vahan niinkuin Idols, mut siella saa esittaa mita tahansa. Meilla on ollut jo 2 esikarsintaa ja elokuun lopussa tosiaan finaali. Ma en voi uskoa, kuinka monta tosi hyvaa laulajaa ja tanssijaa meijan koulussa on.

Draama tunnilla tehdaan isoa naytelmaa mediasta. Mun rooli on esittaa Warrick Fairfax nimista vamppyyria. Mun pitais puhua Transylvania aksentilla, mut jotenki se tuppaa olemaan jotain ihan muuta..

Safari muuten on sellanen vaihtarileiri, mennaan ensin Sydneyyn, sitten muutamien paikkojen kautta Ulurulle ja sitten paadytaan Darwiniin. Alle 6 viikkoa siihenkaan enaa, jey!!

Tiistaina koulussa oli Sports Carnival. Lahinna eri pituisia juoksuja oli lajeina, mut oli tosi siistii. Puolet oppilaista tosin lintsas sen paivan.. Taalla Australiassa on nyt siis viela talvi, mutta ma poltin mun poskipaat tiistaina. Sellanen talvi se. Elokuu on kuulemma enaa talvea, sitten alkaa kevat. Voi ei, sitten tulee kamalat helteet taas. Varokaa vain, aiti, isi, Elina, Julia ja Pirjo!!

Mun ja Sarahin huoneessa oli yks ilta hiiri. Me oltiin kunnon neiteja ja kiljuttiin kun se hiiri oli mun sangyssa ja kun se koski Sarahin jalkaa. Hyi.

Vaihtarivuoden aikana kylla tulee mita kummallisempia tapoja: ma menen nykyaan nukkumaan kahdeksalta, viimeistaan puoli kymmenelta. Ennen tuli kukuttua sangyssa enemman tai vahemman aamutunneille asti.

Ensi viikolla, lauantaina menen kaupunkiin suomalaisten kavereiden kanssa, jey!!

Elama alkaa olemaan taalla jo niin normaalia, etta ei mulla ole enaa mitaan kerrottavaa. Sitten kun tuun Suomeen, niin sitten saattaa olla, kun on valokuvatkin mukana. (Niitakin on jo yli 200, ja kokonainen muistikorttikin on viela teettamatta..)

Friday, June 30, 2006


No niin, nyt lahes melko tarkka kuvaus Sydneyn reissusta.

Torstai
Kone myohassa reilu puol tuntia. Koneessa penkit oli itseasiassa melko mukavat, nain lyhyena henkilona kun ma siella istuin. Lento kesti tunnin ja juttelin osan ajasta jonkun kaivostyontekijan kanssa. Se oli ollu keskella Australiaa kaivoksessa 4 kuukautta putkeen ja nyt oli menossa kotiin. Arvatkaa vaan kuinka ilonen se oli. :)

Perjantai
Herataan joskus hemmetin aikasin aamulla ja mennaan Newcastlen keskustaan kattoo Australia-Croatia futista. Oliko ees hauskaa. No oli. Joku miljoona aussifania ja kaks croatia fania. Fiilis oli hyva. Sain tosin vaan sellasen muovituolin naamaani, huulessa on vielakin kohoama :D
Sitten Pian (vaihtotoverini) piti menna kouluun ja ma jain nukkumaan.
Kun Pia tuli koulusta, lahdimme Charlestowniin ja siella nahtiin Sveitsi vaihtari. Shopattiin (ostin James Bluntin levyn, sydan) ja sit mentiin kattoo voimisteluelokuva. Oli hyva, mut puolet vitseista meni ohi, kun oli niin viisasta huumoria, ettei meijan kielitaidolla tajuta :D

Lauantai
Mentiin Sydneyyn. JEE!!! 2,5 tunnin junamatka, auts. Yhteen suuntaan siis. Ja edestakainen lippu maksoi 5,7 dollaria. Revi siita. Halpaa siis on. No Sydneyssa mentiin eka Paddy's marketille, joka nayttaa erehdyttavasti Viron marketeilta, sitten Paddington's marketille mika myoskin oli joku Viro market, mut siis siella oli kasintehtyja kamoja. Ihan nattia, mut ei ihan meijan makuun. Sen jalkeen lahdettiin suunnistamaa sille kuuluisalle Bondi - rannalle. Ai etta otti paahan, ettei tullu otettua uimakamoja mukaan. Bondilla vedettiin juhannus-smoothiet ja sen jalkeen lahdettiinkin takaisin Sydneyn keskustaan pain Circular Quaylle. Sille tavattiin Sydney Harbour Bridge ja Ooppera talo. WAU!!! Ne on jattilaiskokoisia. Kaytiin myos Nykytaiteen museossa, mika oli tosi hieno, mut ihan liikaa videotaidetta mun makuun. Kiasma on paras.

Sunnuntai
Taas Sydneyyn junalla ja taas se sama 2x2,5 tunnin matka. No sunnuntaina Katriina, kolmas suomivaihtari liittyi seuraan. Kaytiin ostoksilla ja sitten mentiin mokalle Oopperatalon alle. Mokan jalkeen kierrettiin Oopperatalo, vitsi se on ISO!! Turistikuvia otettiin 'muutama'. Oopperatalon jalkeen otettiin Ferry-laiva-juttu ja ajettiin Harbour Bridgen alta Darling Harbouriin. Darling Harbourista kaveltiinkin Central asemalle ja lahdettiin kotiin :)

Maanantai
Ma nukuin pitkaan ja Pian meni kouluun.
Sitten mentiin Newcastlen keskustaan, jossa nahtiin Dominique, se sveitsilainen vaihtari. Koko paiva meni vahan hengaillessa, ei jaksanu mitaan erikoista tehda. Katriina tuli Sydneysta Pialle yoksi ja sita me venailtiin kahdeksaan asti illalla Newcastlen keskustassa.

Tiistai
Taas Sydneyyn. Mentiin Darling Harbouriin ja ma kavin Sydney Aquariumissa. Jestas etta oli kivaa! Siella oli sellasia ihania meriotokoita, vesinokkaelaimia, pingviineja, haita, hylkeita jne jne. Koskin meritahtea, hyyyiii!!! Aiti, teijan on PAKKO kayda siella, heha. Darling Harbourin jalkeen kaveltiin Circular Quaylle, matkalla kaytiin Queen Victoria Buildingissa, hienossa kauppakeskuskessa, mika siis ei nayta kauppakeskukselta. Sitten mentiin junaan.

Keskiviikko
Keskiviikkona vaan hengailtiin Newcastlessa, ma pakkailin ja Pia yritti lukea kokeisiin. Kaytiin viela Charlestownissa ja sitten olikin aika lahtea kentalle. Ma olin tossa vaiheessa jo kehittany tan kamalan flunssan etta lentokoneessa sattui kamalasti nenaan se paine..

Nyt sitten oon kotiutunu ja kipeena istuskelen. Jei.

Wednesday, June 28, 2006




Nyt on kayty Sydneyssa. Kivaa oli, mukavaa oli puhuu taas pitkasta aikaa kunnolla suomea. Tuossa muutamia kuvia.
Bondi-rannalta, Oopperatalosta ja Harbour Bridgelta.

Saturday, June 17, 2006


Upsis.. Kuukausi siitakin kun oon viimeksi kirjoittanut. Mutta kun ei taalla ole mitaan kummallista tapahtunut :D

Ensi viikolla alkaa talviloma, jey! Lahden torstaina 22.6 Newcastleen toisen suomalaisen vaihtarin luokse, oon siella 6 paivaa. Paasen kaymaan samalla myos Sydneyssa! Jey! Oonko ees innoisani. Lentokonella lentelen sinne, kiva kiva. Mun isi on paras kun se osti mulle lentoliput ja anto kaytto rahaa. Ja on se muutenkin paras.

Oli tossa just koeviikko, joka kesti 8 koulupaivaa. Niista olin koulussa kahtena paivana, silloinkin vain 2 tuntia. On taa elama rankkaa.

Perjantaina kaytiin luistelemassa, oliko ees kivaa. No ei. No olipas. Olin taas supertahti, joo. Kavereille oli kova kummastus kun osasin luistella takaperin :D Luistimet tosin oli maailman huonoimmat, joten ei niilla mitaan piruetteja tehty. Katoin ihan kateellisena, kun yhella tytolla oli tosi hyvat luistimet. Aiti, voitko lahettaa mun luistimet tanne ;) No ei tarvi.

Salmiakkia on kamala ikava!! Ja saunaa!! Halukkaat saa lahettaa salmiakkilahjoituksia tanne pain. Etenkin hedelma-salmiakki-aakkosia. No ei. Vitsi sekin. Olenpas ma vitsikas taas.

Kirjotin naytelman eutanasiasta. Kymppi tulee. Ehka. Sain muuten A:n = 10- koreografiastani. Tein Chicago musikaaliin patkan. Ylla onkin siita kuva. Luokan molemmat vaihtarit samassa ryhmassa. Jepu jee.

Kohta pitaa taas lahte pelaamaan futista. Toivottavasti voitetaan.

Monday, May 22, 2006



Brisbane.


Kavereiden kanssa koulussa.



Rockstar ilta kirkolla


Taa idiootti soi mun salmiakit ja suklaat. Argh.


Plumps.


Jalkapalloa eilen, 21.5. Voitettiin 3-2

Monday, May 15, 2006

Taalla oleminen ja elaminen tuntuu jo paljon paremmalta, kun paasin vihdoin vaihtamaan perhetta. Koulussakin kaverit ja tutut ovat sanoneet, etta olen paljon pirteampi nyt kuin mita olin viela pari viikkoa sitten.

Perjantaina kirkolla on samanlainen juttu kuin oli pariviikkoa sitten - talla kertaa pukeudutaan rockitahdiksi ! Mina ja kaverini Kaye maalataan naamamme valkomustaksi KISS-yhtyeen tyyliin. Tulee varmasti viela veikeampaa kuin merirosvo-illasta.

Paasin koulun joukkueeseen pelaamaan futista, jee! Harmi vain, etta treenit on seitsemalta MAANANTAI AAMUNA!!! Ekat treenit oli eilen, ai ai ai.. Kun tuun taalta oon vahintaan superhyva kun treenaan kunnolla vah. kaks kertaa viikossa ja pelaan kaks kertaa viikossa, kun on se futis clubikin.

Nyt vahan arsyttaa tavallaan olla taalla kun on LATKAN MM-KISAT!!! Eika taalla tietenkaa nay!! Voi voi voi.. Mutta ei auta valittaa, taalla on muuten niin kivaa, ettei nyt yks latka voi mua masentaa :D